Innlegg

Bloggens bidrag til læring

Første forelesning

I forbindelse med valgfaget «Digital Markedsføring» skal jeg publisere faglig innhold hver uke. Ukens andre innlegg er inspirert av vår første forelesning i faget og handler bl.a om tema studieteknikk, forelest av Marianne Hagelia som har skrevet boken «Digital Studieteknikk: hvordan lære i informasjonssamfunnet» som er en del av pensum dette semesteret. I tillegg til studieteknikken har ideen slått meg at å bruke bloggen som en del av læringsprosessen kan være en interessant idé, også i andre emner som en del av et studie. Arne Krokan underviser oss om digitale plattformer og delingsøkonomi som forretningsmodell der bloggen også spiller inn.

Bilde hentet fra Pexels

Hva er rett studieteknikk?

Å finne hvilken studieteknikk som er best for deg kan være en vanskelig og lang prosess. Noen lærer raskere enn andre og lærer kanskje av å notere i timen, lytte til foreleser, diskutere i kollokviegrupper eller lese pensum. Marianne Hagelia foreleser oss om Notattekninkk og The Forgetting Curve som beskriver hvordan vi mennesker prosesserer informasjon – glemmer eller lagrer. Det interessante med å finne sin rette studieteknikk er at det kan gjøres på helt forskjellige metoder. Noen behøver å synge teksten, andre å bare pugge. For min del er kombinasjonen av å lytte, notere, diskutere og ikke minst renskrive notatene den beste måten å lære. Det å renskrive sine notere etter forelesning vil være gull både for hukommelsen men også for å reflektere over hva du har lært, hva som er viktig og hva som er mindre viktig.

Vi har fått kjenne på digitale forelesninger året som har vært. Digitale forelesninger vil på flere måter være vanskeligere å delta aktivt, i og med at du ikke er fysisk til stede og at kravene ikke stilles like sterkt til oppmøte og deltakelse. En lysere side ved denne nye måten å studere på er at forelesningene blir tatt opp og dermed gir deg muligheten til å ta igjen forelesningen ved et senere tidspunkt. Tekniske hjelpemidler som Google Docs gir oss studenter muligheten til å skrive sammen i en tid man skal unngå sosial kontakt. Ved å benytte Docs som et felles verktøy gir oss luksusen til å renskrive notater, reflektere sammen og hjelpe hverandre til å legge sammen de pusselbitene man selv ikke husker eller forstår om et tema.

Bilde hentet fra Pexels

Blogg som en læringsenhet

Under ukens første innlegg nevner jeg at motivasjonen har vært en utfordring under Covid-19. Også før denne tiden har det tatt meg mange år å forstå at motivasjon og vilje er nøkkelen til en god og strukturert studieteknikk for å skape gode resultater. Blogg har ikke funnet min interesse tidligere, og personlig har jeg aldri hatt en tanke om å noen sinne blogge og heller ikke forstått hensikten. Likevel erfarer jeg at det å bruke bloggen som min digitale skrivebok gjør at jeg kan legge egne ord på et gitt tema, hvilket både gjør det lettere for meg å huske, men det kan i tillegg hjelpe leserne å lære mer om et gitt tema uten å behøve å tenke over alle faglige utrykk ellet gå inn i faglitteraturen.

Under forelesningen den samme torsdagen snakket Arne Krokan bl.a om digitale plattformer og delingsøkonomi som en forretningsform. Så mye tid vi unge bruker på mobilen til chat, søk og sosiale medier er noe som burde utnyttes i en læringsrettet metode. Etter å ha skapt denne bloggen har jeg også lastet ned plattformer i form av apps som Google Analytics og WordPress, og merker tydelig en endring i min egen adferd. Jeg sjekker GA oftere og oftere i tillegg til at jeg går innom min eller mine medstudenters blogg daglig for å lese det nye som kan ha blitt lagt inn.

Med dette mener jeg at ideen om å bruke bloggen i skolehverdagen som en digital dagbok kombinert med stilige design og themes, kan bidra til en økt læringsinteresse – i og med at alt dette gjøres på samme enhet som du sjekker dine sosiale medier eller besøker andre digitale plattformer.

Bilde er hentet fra Pexels

Hva kan Bloggen bidra med som en digital plattform?

Ifølge Atea er en digital plattform en teknisk løsning som er til for å samle, lagre og dyrke den data som samles inn. Det er med andre ord en form for et teknisk støtteapparat for å lette et arbeid, som ellers krever mange mennesker og ressurser, ned til et enkelt digitalt format. Digitale plattformer bruks blant annet som CRM-systemer, søkemotor, økonomisystem og mer. De er i bruk hele tiden, av privatpersoner så vel som et bredt spekter av bransjer rundt om i verden. Disse digitale plattformene er en del av delingsøkonomien mellom folk.

Delingsøkonomi er ifølge skatteetaten en forretningsmodell der privatpersoner selger tjenester eller leier ut eiendeler direkte eller ved hjelp av formidlingslelskaper. Denne forretningsmodellen benyttes for at vi kan dele på ressurser gjennom en selvvalgt transaksjon og ved hjelp av digitale plattformer. I dagliglivet er vi godt kjent med sider finn.no, asos.com og AirBnB som tilbyr produkter og tjenester, sosiale nettverk som Facebook og Instagram. Men hva med Bloggen? Bloggen var den plattformen som var go-to til alle vi nå kaller influencers, der deres plattformer nå er erstattet med Instagram og TikTok-kjendiser.

Hva var det bloggen manglet eller med tiden mistet? Hvilken nytte ga Instagram fremfor bloggen? Hvorfor er det ut å lese og inn med video?
Uansett hva, så tror jeg bloggens undergang nå kan bli bloggens redning. For at bloggen skal få tilbake sin plassering som et medie, er den nødt til å ha en nytteverdi hos brukerne. Eksempelvis kan bloggen kan gi ut faglig informasjon om emner eller tema man ønsker en enklere skriftelig forklaring til, eller brukes som en kanal til tips og hints til hvordan prestere bedre på skolen. Med dette mener jeg at man kan bli trøtt på alle disse SoMe-profilene der ute og heller ønske noe mer vettig og lærerikt – spesielt for oss studenter. Bloggen kan være en bidragsyter til jobb, skole, bekjentskap, informasjon og mye mer og i mye større grad enn den alt er. Som tidligere nevnt å implementere bloggen som noe obligatorisk i skolen, vil elevene også kunne legge sine personlige tvister og informasjon inn i bloggen – også adskilt fra det faglige.

-Anders

Ref:
www.pexels.com
www.atea.no
www.skatteetaten.no
Digital Studieteknikk av Marianne Hagelia

2 kommentarer

  • Fredrikke Linnea Eriksson

    Spennende innlegg Anders!
    Det er veldig interessant å lese refleksjonene dine, og jeg synes det er veldig fint at du deler dine egen perspektiver og synspunkter rundt teamet. Det er også veldig gøy at du er kritisk til «den gamle bloggingen» men ser de fordelene denne slags blogging kan gi den enkelte og deres publikum, det er en interessant vinkel, og viser at du har fått med deg mye relevant og nyttig informasjon fra forelesningen.
    Veldig kult at du har brukt bilder og overskrifter i teksten din, det er en veldig fin struktur og god oversikt for meg som leser.
    Fortsett sånn, veldig bra 🙂

  • Marianne Hagelia

    Takk for et flott innlegg «For at bloggen skal få tilbake sin plassering som et medie, er den nødt til å ha en nytteverdi hos brukerne.» Enig! Blogger (rosabloggee) har fått for mye oppmerksomhet. Jeg ser nå at flere av disse legger ned bloggen og går inn i TikTok, Instagram osv. Blogg er ofte en personlig tekst, men den kan også være fagblogg og det er det du her tar skrittet inn i. Mange journalister blogger også – de kan der være litt mer personlige. Tips – link til en artikkel om The forgetting curve. Lenker ut er også med på å ranke din blogg. Lykke til Marianne.

Legg igjen et svar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *