Innlegg

Mulighetenes Marked

Skjermbilde hentet fra Finn.no

I denne oppgaven vi har fått tildelt skulle vi velge oss ut en plattformtjeneste, forklare hvorden den fungerer, hvem aktørene er og hvordan man kan senke transaksjonskostnadene ved kjøp. Jeg har valgt Finn.no som på 20 år har vokst fra å være en auksjonsplattform med kjøp og slag til å bli en av Norges største tjenesteytende plattformer, med en markedplass med alt fra jobbannonser, pakkereiser og Second Hand-shopping. Her vekt vektlegger jeg i tillegg plattformens miljøbevissthet.

Selskapet som plattform
Finn.no AS er et godt etablert selskap som eies av det norske medieselskapet Schibsted og ble lansert d. 20. mars 2000. Finn.no er tilsvarende den verdenskjente plattformen eBay fra 1995. Denne tjenesteytende plattformen som hovedsakelig bestod av auksjoner mellom private kunder som kan selge og kjøpe produkter og tjenester, har nå vokst til å bli en av Norges største tjenesteytende digitale plattformer. Selskapet har også utvidet sine kategorier fra kjøp og slag, til et bredt utvalg av forskjellige tjenester som:

  • Finn eiendom: Boligannonser for kjøp, leie, næring, tomt m.m.
  • Finn bil: Kjøp og salg av nye og brukte biler, samt andre kjøretøy.
  • Finn jobb: Et sted for den jobbsøkende, men også for arbeidsgivere.
  • Finn torget: En markedsplass for privatpersoner og bedrifter; kjøp og salg av tjenester samt nye eller brukte produkter i alle kategorier.
  • Finn reise: Finne pakkereiser, flybilletter, hotell, cruise m.m.
  • Finn småjobber: Tilbudstjeneste for håndverkere og arbeid som oppussing i hjemmet.
  • Penger.no: Her kan brukerne søke om boliglån, sjekke rentebarometer og bruke lånekalkulator.

På Finn.no har du i tillegg til et helt marked med alternativer muligheten til å favoritt-markere objekter, annonser og annet du ønsker å følge med på. Du kan kommunisere med andre brukere over Finn, og legge inn din egen CV i håp om at arbeidsgivere vil legge merke til deg. Finn er med andre ord mulighetenes marked,

Hvem er Aktører
Finn.no har en rekke aktører i alle aldre og fra hele landet. Alt fra privatkunder til større firma som både investerer i selskapet og som samarbeider om tjenestelevering, som bl.a Nettbil og de større bankene i landet. Som aktør kan du også ta del i bedriftsdelen til finn. Det er de forskjllige selskapene legger ut sine boligannonser, jobbannonser, pakkereiser, leiebil-tjenester og mye annet. Du er nødt til å representere et firma for å legge ut denne type annonser, om det ikke skal gjøres privat.

Hvordan fungerer anbefalingssystemene
Personlig er Finn gull om du eksempelvis behøver å kvitte deg med møbler, skaffe billige hvitevarer eller handle Second Hand. Finn benytter seg også av anbefalingssystemer for å gjøre brukeropplevelsen så enkel og tilpasset som mulig. Ifølge Rohit Dwivedi fra analytic steps er anbefalingssystemer algoritmer designet for å komme med anbefalinger basert på data hentet fra din aktivitet på nett, eller inne på Finn som er relevant her. Disse algoritmene gir Finn en mulighet til å komme med forslag på det du enn er ute etter. Eksempelvis kan du gjentatte ganger søke på boliger i ditt område, som kan resultere i at du opplever å motta annonseringer relatert til dine søk. Slike anbefalingssystemer ses også gjerne gjennom Finn-annonsering på eksempelvis Facebook, som kommer av at algoritmene har sett hva du liker og hva du ser på (Krokan, 2015, 48). Du har også muligheten til å filtrere hva det er du er ute etter, og dersom du ønsker kan du også be om å bli varslet så snart det kommer noe som matcher dine preferanser – dette krever vel og merke at du er logget inn med en bruker på Finn.no.

Nettverkseffekten og miljøbevissthet
Arne Krokan skriver om nettverkseffekter i boken «Nettverksøkonomi» (Krokan, 2013, 108) at digitale tjenester kan skape nettverkseffekter dersom tjenestene er designet på den rette måten, altså at data og informasjon må kunne spres og hentes opp på flere nivåer i nettverket. I og med at Finn.no lever av kunder som kommuniserer med andre kunder, vil det skapes nettverkseffekter på tvers av kunderelasjonene og dette vil føre til en positiv ekstern effekt. Ekstern effekt oppstår når andre enn den som er direkte involvert i tranasksjonen blir berørt på en direkte eller indirekte måte (Krokan, 2013, 108-109). Nettverkseffekter kan både få negative effekter og positive effekter.
Eksempel på negative effekter kan være at denne plattformer skaper større konkurranse for eksisterende bedrifter som selger varer og tjenester. Kundene kan selv bestemme hvilke priser de skal ta, og dersom de selger nye produkter kan det å selge disse til under markedspris være vesentlig for å få solgt. Finn.no har hatt et fokus på brukthandel og hvordan bærekraft kan gi konkurransekraft der de deltok på Grøn Punkt Norges, Grønn Konkurransekraftdag. Finn ønsker et økt fokus og mer bevissthet rundt sine valg når man handler, produserer og kaster. Eksempel på positive effekter er at kjøp og salg av bruktvarer øker fokuset på second hand-shopping som både er miljøvennlig og sparsomt. I tillegg vil Finn tjene på et miljøbevisst renommé i dagens samfunn og kapre økt interesse i Norge og utenlands.

Hvordan senke Transaksjonskostnader
Transaksjonskostnader defineres enkelt som de resursene vi velger å bruke ved kjøp av tjenester og produkter. Det kan forstås som de ressursene man bruker til å gjennomføre en handel, og ved å organisere av slike oppgaver i form av bedrifter senkes transaksjonskostnadene (Krokan, 2015, 56). Det kan i dag ses på som beskrivelser av kjøpsprosessen. Brukerne til Finn må gjennom flere valg av transaksjonskostnader før de bestemmer seg (Krokan, 2015, 56-60):

  • Søkekostnader: Å gjennomføre et kjøp kan ta tid. Man er nødt til søke, filtrere, kategorisere, undersøke og velge etter det man ønsker å handle. Dette bør er en enkel og hurtig prosess å gjennomføre på Finn.no, i og med alle hjelpe-funksjonene siden kan by på.
  • Informasjonskostander: Vi ønsker å handle sikkert og har ofte behov for å finne konkrete detaljer rundt kjøp og kjøper. Via Finns app eller nettsted vil du enkelt kunne undersøke selger via hens bruker, eller kontakte hen dersom det er behov for mer informasjon. Dette kan være noe ressurskrevende i form av tid, men senkes i og med du har det meste av info på ett og samme sted.
  • Forhandlingskostnader: Finn.no’s brukere er privatpersoner og man har ikke nødvendigvis de samme rettighetene rundt kjøp og salg som B2C. Det kan oppstå forskjellige forhandlingsdiskusjoner rundt priser, vilkår, leveranser og annet – eksempelvis om det er avtalt umiddlebar leveranse er det ikke sikkert du har rett til 14 dagers angrerett som du ellers har ved netthandel (finn.no, brukervilkår). Transaksjonen kan reduseres dersom man opplyser om en fast leveransepris.
  • Beslutningskosnader: Etter du har undersøkt alternativene ved kjøp av produkt eller tjeneste, må du ta en beslutning. Disse kostnadene vil kunne reduseres i og med at man selv arrangerer en ønsket betalingsmetode og tid for levering av produkt eller utførelse av tjenesten, slik at du kan sikre deg en sikker transaksjon.
  • Evalueringskostnader og Tvangskostnader: Denne delen er om hvordan transaksjonen har gått. Er betalingen i orden og er leveransen gjennomført. Du som kunde har ingen garanti for at Finn retter opp eventuelle feil du har støtt på så lenge de er innen lovens rammer. Finn tar ikke del i transaksjonen mellom kjøper og kunde, men transaksjonen kan senkes dersom du har sikret deg punktene over.

-Anders

Kilder:

Én kommentar

  • Fredrikke Linnea Eriksson

    Hei Anders:)

    Dette var et veldig fint blogginnlegg.
    Du svarer godt på oppgaven og skriver veldig fint.

    Det er fint at du forklarer relevante begreper og knytter de opp mot Finn.
    Jeg liker også godt at du kildehenviser både i løpende tekst og i en referanseliste.
    Det er også kjempe fint at du har inkludert bilder som visualiserer konseptet.

    Til neste gang må du gjerne forsøke å finne nye kreative måter å løse bloggoppgavene på, enten om det er med video, eller andre interessante løsninger, det finner du ut av 🙂

    Stå på 🙂

Legg igjen et svar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *