Innlegg

Veien til bærekraft


Vi er i gang med fagets andre modul, bærekraft med Cecilie Staude – kommunikasjon i bærekraftig perspektiv. Underveis i modulen har vi alt vært gjennom temaer som grønnvasking, den grønne strategi trappa og barrierer for bærekraft, som i seg selv er noen veldig interessante områder. I forbindelse med vår eksamensoppgave vil jeg skrive tre nye innlegg, inkludert dette, der bærekraft er i fokus.

Bærekraftig utvikling er ifølge snl.no en utvikling som tilfredsstiller dagens behov uten å ødelegge muligheten til å tilfredstille behovene til de fremtidige generasjoner. Med dette menes det at man unngår en eventuell fremtidig negativ effekt ved eksempelvis overdrivelse av ressursbruk slik som kjøtt- og husdyrproduksjon idag. NOAH nevner at bl.a kjøttproduksjon er en av de verste bidragsyterne får verre klima, miljø, naturmangfold og dyrevelferd i dag, også i Norge (landbruksdyr.no). Globalt står husdyrproduksjonen for hele 14,5% av klimagassutslippene i verden og dette er ifølge NOAH faktisk en større prosentandel enn transportsektoren. Dette er nesten svimlende å tenke på at et stykke kjøtt kanskje en skinnveske står for et større andel klimagassutslipp enn alle bilene i verden. Dette foregår gjennom biologiske prosesser, samt bruk av fossile utslippskilder. Ved å velge plantebasert supplement for kjøtt i sektorer som matvare, vil man kunne bidra til et enda mer bærekraftig samfunn og ikke minst minske co2-utslippene som skapes ved kjøttproduksjon.


En aktør som stiller godt innen de bærekraftige spørsmålene er Equinor. De har ambisjoner om å bli helt klimanøytrale innen år 2050, i dag er alt på god vei ved å ha byttet ut plattformenes kraftforsyning med elektrisitet drevet av havvind, byttet ut flere tankskip til grønnere alternativer, og er i gang med å lage verdens aller første vindpark i Nordsjøen (equinor.no). Deres rammeverk for bærekraft skal selskapet bl.a skape konkurransefortrinn gjennom å redusere karbonutslipp, styrke selskapet legitimitet gjennom å opptre ansvarlig og sikre sikker drift, og ikke minst skape høye og gode verdier for samfunnet ved hjelp av gode sine bærekraftsresultater (equinor.no). Til tross for gode resultater og høye ambisjoner, har selskapet fremdeles en god vei igjen, og det er også i følge en dokumentar på NRK, Brennpunkt (nrk.no) kommet frem at det grønne gresset slettes ikke er så grønt på den andre siden av Atlanteren.

I USA 2014 gikk det galt a to store tanker med diverse kjemikalier eksploderte ved et produksjonsanlegg, som forårsaket flere følger på beboerene i området. Både en intens stank, blødende neser, oppkast og svimmelhet flere dager etter ulykken. Denne satsingen i USA på den tiden resulterte i Norges største økonomiske tap på omkring 200 milliarder NOK. I tillegg til konsekvenser på land, ble brannene slukket med vann fra en nærliggende elv. Denne elven ble forurenset grunnet ulykken og mer enn 70 000 fisk døde av følgen, og dette påvirket også drikkevannet til mer enn tre millioner mennesker i Ohio (nrk.no). I lys av dette mener jeg at ambisjonen om klimanøytralitet 2050 virke noe vag, i og med at ego og rennomé stiller sterkere enn hensikten med bærekraften internt i en bedrift.

Skjermdump hetet fra: https://www.nrk.no/tromsogfinnmark/forbrukertilsynet-refser-h_m-for-ulovlig-miljomarkedsforing-1.14578730

En annan aktør som har opplevd å være i hard vær er klesgiganten H&M etter de i 2019 (nrk.no) ble felt av forbrukertilsynet for ulovlig markedsføring etter de har gitt inntrykk for å være bærekraftige og miljøvennlige, samtidig som at de driver et av de mest forurensende industriene i verden. H&M skal i ifølge artikkelen brukt forsøkt å fange interesse og blikkfang gjennom bruk av som farger, ordspill, påstander og symboler for at folk til å tro at de skal kjøpe med god samvittighet og gjøre klimavennlige valg, mens kleskjeden hover inn penger. Selskapet skal ifølge Dagens Næringsliv (dn.no) tidligere i år ha forsøkt å «resirkulere seg ut av et dårlig miljørykte» men blir møtt med anklagelser om grønnvasking som vil si at man utgir seg for å være grønnere og mer klima- og miljøvennlige enn man egentlig er.

Per i dag har nok selskaper som både Equinor og H&M fremdeles en lang vei igjen til å bli fullstendig klimanøytralt, men på lik linje som resten av verden er bærekraft mer i fokus enn noen gang, og selv vi som privatpersoner kan delta på så enkle måter som kildesortering, spise mindre kjøtt, kjøpe klimamerkede produkter og kjøpe mer «Second Hand».

For å hjelpe bedriftene med å legge mål, har FN 17 bærekraftsmål som hver for seg tar for seg de forskjellige berørte områdene eller faktorene som spiller inn i en mer bærekraftig framtid. Disse målene vil påminne og hjelpe bedriftene til å finne ut av hva de selv kan bidra med for å ta del i oppgaven. Bedriftene skal ikke nødvendigvis behøve å ha en plan for hvert enkelt mål, men kan legge mål for di målene som berører dem. Dette vil jeg komme nærere inn på ved neste blogginnlegg, der jeg tar for meg alle av FNs 17 Bærekraftsmål.

Kilder:

https://www.dn.no/d2/barekraft/mote/hm/barekraft/hvert-sekund-blir-det-kastet-klar-tilsvarende-et-billass/2-1-929842

https://landbruksdyr.no/fakta/miljokonsekvenser/?gclid=Cj0KCQiA1KiBBhCcARIsAPWqoSoM3Ki93c8iIQ45vzcapn2B_iKmTfnfl3p1ce2Z6CKEUdjcbuWThV0aAri5EALw_wcB

https://snl.no/b%C3%A6rekraftig_utvikling

https://www.nrk.no/dokumentar/xl/brennpunkt-har-undersokt-equinors-risikable-frackingvirksomhet-i-usa-1.15274533

https://www.nrk.no/tromsogfinnmark/forbrukertilsynet-refser-h_m-for-ulovlig-miljomarkedsforing-1.14578730

Én kommentar

  • cecilie staude

    Hei Anders og takk for fint blogginnlegg, der du balanserer fakta med egen refleksjoner. Det er veldig bra. Interresant å lese historien om Equinor, jeg kjente ikke til den selv. Er vel disse du skal skrive om i eksamensoppgaven din. Den gleder jeg meg til å lese. Mvh Cecilie

Legg igjen et svar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *