Innlegg

Prisen av Influencer Marketing

Semesterets tredje modul er i gang, og tema er e-varehandel! Karl Philip Lund er underviser i emnet, og som første blogginnlegg har jeg valgt å rette et blikk mot influencere og influencer marketing. Influencere er over alt og påvirker oss i alt fra hvilken juice vi bør kjøpe for å holde oss friske, til å si at det er greit å reise under pandemien. Det er mange for- og motsetninger under denne kategorien av påvirkere i dagens samfunn. En influencer har en enorm evne til å påvirke sine følgere til kjøp, endring, synspunkt og handling og er dermed en genial markedsførings-booster. Likevel blir denne kraften utnyttet og vi må vite hvordan vi kan unngå å havne i fellen.

Influencer Marketing
Influencer marketing, eller påvirkningsmarkedsføring er et noe nytt begrep for de aller fleste. For bare ti år siden var dette noe kun tilknyttet kjendiser og andre større profilerte mennesker verden over, men etter hvert som digitaliseringen ble utbredt ble sosiale mediekanaler som eksempelvis instagram i 2010 en mulighet for allmenheten, der målet om å få flest følgere kunne være en snarvei til berømmelse, og bli det vi kaller i dag en Influencer som direkte oversatt betyr en som påvirker. En Influencer er ikke det samme som en kjendis selv om det lett kan omtales slik. Influencere er på lik linje som opinionsledere og trendsettere personer med en større påvirkringskraft som blir benyttet gjennom ulike sosiale kanaler, til et opparbeidet publikum, eller følgere (utdanning.no). Influencer Marketing er en form for sosiale medier markedsføring der inspirasjon, produktomtaler og annet fra enkeltpersoner med et større antall følgere blir brukt til en form for sosial bevis og ekspertise rundt en merkevares prospects, altså potensielle kunder (Sproutsocial, Chen, 2020).

Influencere som jobber med influencer marketing skal gjerne ha visse personlige egenskaper på plass til å skaffe ønsket resultat. De bør være målrettet, analytiske, initiativrike, salgs- og resultatorienterte, og hele konseptet med Influencer og følger er bygget på tillit og troverdighet (Utdanning.no).
Noe som er viktig å tenke på ved bruk av influencer marketing er tilgjengelighet. Det kan benyttes hvor som helst i verden, og førtidens storheter blir byttet ut med lokale influencers som vil bidra til en følelse av nærhet, troverdighet og tillit (Torjusen, u.d.). Du behøver ikke benytte store medie-byrå for å påvirke noen til en handling eller kjøp. Dette kan gjøres nesten hvem som helst.

Influencer Marketing: True or False?
Til tross for mange oppriktige og troverdige influencere, er det dessverre også et stort antall falske profiler, kjøpte følgere eller influencere som jukser seg til berømmelse. Konseptet influencer marketing er fremdeles nytt for mange mennesker utenfor bransjen, og dermed enklere å utnytte grunnet dens stadig sterke vekst (Torjusen, u.d.). Falske influencere er ikke kun roboter eller algoritmer som er styrt per automatiserte handlinger, men også mennesker som kjøper følgere, antall likes og kommentarer og som sprer falske lovnader om produkter, kjøp og salg (Scarret, 2020).

Selv har jeg blitt lurt av nesten helt troverdige profiler på den sosiale media-kanalen Instagram, der en profil nesten identisk til dyrebutikken Musti s’ egen profil oppga meg som vinner av en pågående konkurranse jeg nylig hadde deltatt i. Heldigvis, er jeg godt kjent med instagram, og alltid kritisk til troverdighet før jeg fyller inn noe og ser fort at det er noe som ikke stemmer, og får rapportert profilen. Ifølge Marius Torjusen i Markedspartner vil man kunne gjennomskue slike profiler ved faktorer som hvilke land følgerne til profilen er fra, antall likes og antall bilder postet ila en viss periode (Torjusen, u.d.).

Hvordan kan du unngå å bli lurt?
Bruk av influencere til markedsføring er som nevnt under stadig vekst, og som salgsfremmende middel er det svært effektivt. Men som meg, som bruker, publikum og arbeidsgiver kan man bli lurt av influencer-profiler, og da er det viktig å vite hvilke faktorers om avslører en falsk eller ekte influencer.
Lee Scarrat, Social Media Manager hos Right Angles har disse nevnte faktorene (Scarret, 2020):

  1. Antall følgere og likes: Et typisk tegn på kjøpte følgere og/eller likes er en uoverstemmelighet mellom antall følgere og antall likes. En profil med 100 000 følgere, vil normalt få ca 10% av følgerne til å like deres poster, dvs. rundt 10 000 følgere. Har bruker langt under 10% av liker-klikk, kan det tyde på at det er kjøpte følgere.
  2. Be om skjermdump av publikumsinnsikt: Ved å undersøke følgernes top fem geografiske, demografiske posisjoner og sette dette opp mot de demografiske og geografiske segmenteringskriterier som er satt mot målgruppen kan også avsløre en hel del.
  3. Be om referanser: Å ha en influencer til å drive markedsføring for ditt merke eller bedrift er det samme som å ansette en ny ansatt, og dokumentasjon på resultater samt referansesjekk vil være en sikkerhet for å ikke bli lurt.
  4. Innsikt og statistikk: En influencer har mest trolig en business-profil på sine kanaler, og dermed en hel liste med statistikk, rapporter og annet som viser til tall og reelle følgere og vekst.

Berømmelsens pris
Den Svenske influenceren, Isabella Löwengrip (tidligere kjent som «Blondinbella») ble i 2019 avslørt etter å ha kjøpt følgere, likes og kommentarer til sin enormt følgerrike instagramprofil for å tilfredsstille sine kunder (Solberg, nettavisen, 2019). Influenceren har vært en av Sveriges største profiler innen sosiale medier, og har vært omtalt til å eie et «millionimperium». Löwengrip var nær konkurs etter anklagelsene og da flere av hennes kunder valgte å forlate influenceren etter rytkestormen og avsløringene, og ble nødt til å si opp alle sine ansatte ved sitt selskap «Löwengrip Beauty», og selge det. Hun valgte også å trekke vekk fra sosiale medier i en periode grunnet hat-kommentarer og angst. Hele situasjonen resulterte i sykehusinnleggelse og Löwengrip hevder hun ikke har noe som helst minne av å ha solgt sitt eget selskap.

Som en oppsummering av innlegget er Influencer marketing under en stigende vekst, men med press fra flere kanter. Influencere er mye mer lokale, personlige og næreliggende sammenlignet med tidligere markedsføring med opinionsledere (kjendiser) før i tiden, men likevel må man være kritisk til hvem man følger og setter sin tillit til. Det en enkelt å spotte en falsk profil dersom man vet hva man skal se etter, men dette er ingen selvklarhet. Treffer du rett profil og influencer, kan du oppnå enorm suksess, men dersom du treffer en svindler kan du ende med å miste alt – og dette gjelder selvsagt også en influencer i suksess.

-Anders

Kilder:

Torjusen, Marius. u.d. Vinn markedsandeler i sosiale medier med influencer marketing. Accessed April 4, 20201 (Lesedato: 07.04.21)
http://cdn2.hubspot.net/hubfs/436498/E-boker/Influencer%20Marketing.pdf?__hssc=

Chen, Jenny. What is influencer marketing: How to develop you strategy., September 17, 2020. Sproutsocial.com. (Lesedato: 07.04.21)
https://sproutsocial.com/insights/influencer-marketing/

Scarret, Lee. How to Spot a Fake Influencer. February 06, 2020.
Entrepreneur.com. (Lesedato: 07.04.21)
https://www.entrepreneur.com/article/345854

Solberg, Julie. Löwengrip ble oppslukt av luksuslivet: – Det er pinlig å se tilbake på. 14.01.20
Nettavisen.no (Lesedato: 07.04.21)
https://www.nettavisen.no/livsstil/l-wengrip-ble-oppslukt-av-luksuslivet-det-er-pinlig-a-se-tilbake-pa/s/12-95-3423908870

Hermansson, Alice. Isabella Löwengrip erkänner fusket med siffrorna. 09.10.2020. Expressen.se (Lesedato: 07.04.21)
https://www.expressen.se/noje/isabella-lowengrip-erkanner-fusket-med-siffrorna/

Legg igjen et svar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *