Innlegg

VOLT – Vurdering av nettbutikk

Under dagens innlegg vil jeg vurdere Volts nettbutikk gjennom ti ulike kriterier for å bemøte konkurransen i markedet. Innlegget er bl.a. inspirert av «Markedsføringspodden», og jeg vil «ved hjelp» av terningkast bedømme de ti kriteriene ut der terningkast 1 tilsvarer dårlig, 3 midt på treet og 6 meget godt Terningkast «-» viser til at det ikke er nok informasjon å finne, og dermed ikke bedømme. Selv er jeg stamkunde av Volt, og velger alltid Volt fremfor andre klesbutikker.

Volt er en multibrand-store for herre med noen av de største merkevarene innen skandinavisk klær og mote. Volt Fashion AS startet i Oslo i 2006, og har nå butikker over hele Norge, Sveige og en hel del i Finland. Volt er en del av Varner-gruppen som vi alle kjenner.

Førsteinntrykk
Hva er det første du ser, tenker eller legger merke til når du trer inn i en av Volts fysiske butikker? Er det de stilige søylene oppbygd av bøker, vennlige og serviceinnstilte personlae? God merchendicing og stilfulle ansatte? Volt har mye å bli imponert over når det kommer til deres fysiske butikker – men hva med butikken uten fysiske produkter, omgivelser og ansatte?

Voltfashion.com er innbydende, stilfullt og enkelt. Det er ingen spørsmål om hvor du er kommet, og nettsiden viser deg noen USP-varer (Unique Selling Points) fra deres salgskampanje ved første øyekast. Det blir positivt å kunne ha muligheten til å finne noen prisnedsatte skatter så tidlig i kjøpsprosessen. Likevel savner jeg litt mer variert utvalg fra start, og gjerne alle kategoriene samlet enn et par utvalgte deler man finner ved å bla lengre ned på siden.

Når man besøker en av de få multibrand-storene til menn skal det være klinkende klart hvorfor man skal handle på Volt, fremfor noen andre. Volt er lekkert, simpelt og har et godt utvalg, men du er nødt til å bevege deg litt mer innad i rullgardinens alternativ for å se alle regnbuens farger.

Terningkast: 4 av 6

Synlighet

Først og fremst er Volts’ organiske søk en fulltreffer – det å være nr. 1 på listen ved søkeordet på Google har en stor betydning for å skaffe nye kunder. Faktorer som SEM (Search Engine Marketing) og SEO (Search Engine Optimizing) bidrar til å øke synligheten av merkevaren eller nettsiden betraktelig. Ved et enkelt Volt-søk på google vil Volt Fashion AS være det første, andre og tredje alternativet som dukker opp – derimot om man søker søkeord som «Herremote», «klær til menn» eller «Mens Fashion» er ikke Volt å finne på den første siden i det heletatt, hvilket kan bidra til at sjansen nye kunder reduseres sammenlignet med om butikken hadde posisjonert seg høyere opp i googlesøk og jobber mer for å bedre sin SEO og SEM. Eksempelvis kan verktøy som Adwrods (tidligere Google Ads) være til hjelp med å øke søkertreffene.

Terningkast: 2 av 6

Brukervennlighet
Brukervennlighet er nøkkelen til at kunden skal bli inne på siden din og velger å gå videre i kjøpsprosessen. Det skal være oversiktlig, enkelt å navigere seg frem og tilbake, priser rettet mot den relevante valuta, tilgjengelig produktdetaljer og spesifikasjoner,  og ikke minst valgmuligheter med en sikker og enkel løsning. I tillegg til dette spiller det en stor rolle i brukervennlighet og enhet (Mobil/PC/nettbrett). I vårt samfunn er mobiltelefonen mer eller indre blitt vår nye datamaskin, så at kunder kun handler via mobil og/eller nettbrett er dermed ikke utenkelig.

Kjøpsprosessen skal være smidig, enkel og god, og her skårer Volt høyt med en enkel og oversiktelig nettside. Her er det vanskelig å gå seg vill – og dersom du behøver hjelp har du alltid chatteboblen tilgengelig med «do-it-yourself» meny, eller Live chat. Er det en bestemt vare, eller bare en kategori du ser etter kan du enkelt bare søke i søkefeltet på siden. I tillegg til dette foreslår Volt også suppliment og anbefaliner til det plagget du enn måtte være – akuratt som de dyktige ansatte i de fysiske butikkene. i

Terningkast: 6 av 6

Kjøpsprosess
Kjøpsprosessen er en stor del av brukervennligheten, kundetilfredshet og ikke minst sikkerhet. Den skal være smidig, ikke for mange felter og sider, mulighet til å handle som bruker, (Business i noen tilfeller) og gjest. I tillegg til dette skal de mulige leveransealternativene og betalingsløsningene være tydelige. Leveringsalternativene skal være reelle og gi en antydning til en forventet leveringstid, og ikke minst mulig kostnad. Når det gjelder betalingsmiddel er en god og enkel løsning de aller fleste pålitelige nettbutikkene har, er et lite bilde av betalingsformens logo – eksempelvis VISA som vi godt kjenner til.

Volt har som på bildene over en enkel kjøpsprosess som enten tillater deg å handle som gjest eller ved å logge inn som bruker. Ved å logge inn vil du muligheten til å samle på deg bonus, få frifrakt og andre goder Volt kan tilby. Du har også en hel rekke leverings- og betalingsalternativ.

Terningkast 6 av 6

Teknologi/hastighet
En brukervennlig og god nettbutikk er ikke bare bygd opp av et lekker design, gode betalingsmuligheter og mange valgmuligheter. Nettbutikkens hastighet er vesentlig når det kommer til å tålmodighet og kan være en avgjørende faktor i kjøpsøyeblikket. Dersom det tar over fire sekunder å laste inn siden din, er det mange kunder som velger å forlate nettsiden – og det er ikke godt for økonomien.

Ved hjelp av Google Pagespeed Insight Tool har med mitt nettverk i hjemmet analysert hastigheten til voltfashion.com/no via Mac, mobil og nettbrett. (Tallene scoren viser er lave, men nettverkstilkoblingen min kan ha noe påvirkning). Likevel bør scoren være noe høyere, da dette også påvirker Googel Search ranken du får.

Googel Pagespeed verktøyet kommer selv med rekke muligheter på løsninger for å bedre scoren av analysen. Prøv gjerne å analysere en nettside her!

Terningkast: 3 av 6

Kundetilfredshet
Å bemerke seg positivt på steder som Trust Pilot kan ha en gi et godt inntrykk for nye og allerede eksisterende kunder. På denne måten kan man ta i mot kritikk – konstruktiv som negativ som kan være med på å gjøre kundeopplevelsen bedre.

Terningkast: –

Trygghet
En trygg og sikker nettside er også en selvklar faktor som spiller inn på kundens kjøpsbeslutning.  Som nevnt under kjøpsprosessen er en god oversikt over kjente betalingsalternativer en god indikator på om kjøpet du gjennomfører er sikkert eller ikke, sammen med pris og personopplysninger.

Forbrukertilsynet har noen tips det kan være følge med på for å sikre seg en trygg og sikker handel på nett. Eksempelvis fra barndommen skal du ikke gi ut sensitiv informasjon som ikke er relevant for kjøpsprosessen (eksempelvis fødsel og personnummer),

Skrivefeil og grammatiske feil er også en indikator du skal være obs på. Om nettsiden er utenlandsk, men nettsiden er på norsk er det en idé å undersøke hvem som står bak nettbutikken, hvem du handler med og om dette er en reell organisasjon med et organisasjonsnummer. Ta gjerne et søk på nettet og let etter erfaringer folk har hatt med nettbutikken.  Videre bør man se etter «Trygg E-Handel» serifieringen som er et sikkert tegn på en sikker netthandel.

Terningkast 6 av 6

Kundekommunikasjon
E-mail Marketing og nyhetsbrev, Facebook annonsering og Instagram er noen av formene for hvordan man kommuniserer ut til kundene sine. Man ønsker å skaffe leads og prospects og skape en positiv WoM (Word of Mouth/vareprat) som er godt for selskapets omdømme og fremtidige kunder.

Volt er dyktige på kommunisere og inspirere sine kunder gjennom god markedsføring på e-mail med skreddersydde tilbud, nyheter og spesielle kampanjer og happenings. Deres SoMe-kanaler er alltid oppdatert med den seneste trenden og kampanjen og har et stort antall engasjerte følgere.

Terningkast: 5 av 6

Priser og utmerkelser
Priser og utmerkelser skal være en stolthet å bære. Ikke bare gir det en trygghet internt i bedriften men det bemerker seg utad og du stiller til en trygghet som den nettbutikken eller det selskapet du er og kan være en bidragsyter i det å skaffe nye kunder.

Ifølge proff.no er likviditetsgraden og soliditeten til Volt Fashion AS avs. Web Shop meget god, men lønnsomheten det siste året naturlig nok ikke viser like gode resultater.

Terningkast: –

Konsept og strategi
Volts konsept skal være unikt, og der miksen av ulike brands presentert i et inspirerende miljø av positive, service innstilte selgere kunne tilby hjelp og veiledning i den optimale shopping opplevelsen (voltfashion.com), noe jeg mener de fint klarer. Videre etterstreber Volt alltid å være i front når det gjelder sosialt ansvar, bærekraft og veldedighet, noe de retter nettsiden til mot Varner som de er en del av. Du kan lese mer om Volt og Varners’ Miljø og samfunnsansvar her.

Terningkast: 5 av 6

Konklusjon av nettbutikkens vurdering og forbedringspunkter:
Å analysere og gå detaljert gjennom en av mine stam-sider på nett har vært spennende og informasjonsrikt, og absolutt en lærerik opplevelse i forbindelse med feltet Digital Markedsføring. Volt er en flott nettbutikk som har masse å by på i alt fra varekategorier, flotte butikker, gode stiltips og kundefordeler. Likevel har de et par punkter de kan gjøre noen endringer på for å gjøre kundeopplevelsen og kjøpsprosessen enda bedre:

  1. Ha en spennende, innholdsrik og innbydende landingsside/forside
  2. Jobbe med å øke SEO/SEM for at fremtidige kunder enkelt kan finne frem ved et generelt google-søk
  3. Optimalisere nettsidens hastighet for en smidigere handleopplevelse.

-Anders

Kilder:

Trygg E-Handel – Lesedato: 19.04.2021
https://www.trygghandel.no/

Proff.no – Lesedato: 19.04.2021
https://proff.no/selskap/volt-fashion-as-avd-web-shop/billingstad/postordre-internetthandel/IF7GUMW10K9/

Varner / VOLT – Lesedato: 19.04.2021
https://varner.com/no/our-concepts/volt/

Google Pagespeed Insights Tool
https://developers.google.com/speed/pagespeed/insights/?url=https%3A%2F%2Fvoltfashion.com%2Fno%2F

Forbrukertilsynets tips for trygg netthandel – Lesedato: 19.04.2021
https://www.forbrukertilsynet.no/forbrukertilsynets-tips-for-trygg-netthandel

SEO – Search Engine Optimizing
https://inevo.no/SEO-sokemotoroptimalisering/

Markedsføringspodden:
https://markedsforingspodden.no/hvordan-vurdere-en-nettbutikk/

2 kommentarer

  • Marius Vetaas Thomassen

    Hei Anders, bloggen din har blitt skikkelig bra. Her har du virkelig «tatt eierskap» til rammeverket for analyse av nettsider. Du har mange relevante refleksjoner! Under synlighet savner jeg analyse av flere søketermer, f.eks. ved hjelp av Google Search Console. Selve innlegget er godt strukturert, men på desktop er innlegget skvist mellom flere menyer og moduler. Det gjør det rotete og «masete». Anbefaler å forenkle, men det handler kanskje om valget av WordPress-tema. Anbefaler deg også å teame opp med noen i klassen, og at dere korrekturleser hverandres innlegg. Det er en del enkle skriveleifer du kan vaske vekk her. Helt supert med tydelig konklusjon og anbefaling! Mvh Marius

Legg igjen et svar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *