Innlegg

Hvorfor søk og SEO er viktig

I dette innlegget har jeg oversatt, forbedret og tilpasset artikkelen som er skrevet av Ryan Jones, d. 28.02.2021 i Search Engine Journal. Artikkelen går ut på handlingen av søk fra et forbrukersyn, der forbrukeren benytter seg av søkemuligheten på nett for å finne løsninger til bestemte oppgaver og konkrete handlinger. i 2009 holdt Bill Gates en tale under en privat middag, der han sa «Fremtiden for søk er verb«. Denne meningen rettes ikke mot hva forbrukere aktivt skriver i søkefeltet, men snarere hvorfor folk søker og hva de ønsker å få ut av det.

Illustration 86395494 © TrueffelpixDreamstime.com

Hvorfor søker folk?
Tidligere benyttet man søkefeltet som en snarvei eller et verktøy til å finne frem til et bestemt ord i et dokument o.l., som i dag enkelt gjøres ved to tastetrykk (ctrl+F / cmd+F). I dag søker forbrukerene etter løsninger på sine problemer og utfordringer, et svar på spørsmål eller rent faktisk for å «gjøre» noe i eller med et bestemt tilfelle. Det søkes etter flyreiser, sangtekster, nye skjorter eller bare etter bilder av søte kattunger – men dette er alle handlinger. Eller, som Gates selv sa, verb.

Disse søkene, handlingene, verbene setter i gang en reise, og denne reisen kalles gjerne for «forbrukerreisen» på markedsføringsspråket. Dette er bare en mer fancy måte å henvise forbrukerens vei fra begynnelsen av en oppgave til fullførelsen av oppgaven, der de aller fleste reisene starter med søk. Forbrukerreisen har gradvis spilt en større rolle i søk det siste tiåret. Opprinnelig avbildet som en trakt der brukerne beveger seg fra bevissthet til hensyn til kjøp, har denne gamle forbrukerreisen i dag blitt utdatert.

Forbrukerreisen og utviklingen av søk
I dag representerer ikke forbrukerreisen en trakt, men heller et slags rør med flere forskjellige utganger som representerer forskjellige kanaler, medier og enheter som brukerne samhandler med. Søk har dermed måtte utvikle seg fra bare ord på nettsiden til å rent faktisk forstå brukernes hensikt i hver del av reiser. Altså handler ikke søk om kun søkeord, men snarere riktig innhold, til riktig bruker, til rett tid på reisen for å hjelpe forbrukeren med å utføre oppgaven. Det handler om verbene og for søkemarkedsførere skal hjelpe brukeren på reisen som i dag skjer over flere forskjellige enheter.

Brukere kan starte med søk på en datamaskin, fortsette til nettbrett og ende med å gjennomføre et eventuelt kjøp som et resultat av søket på en mobiltelefon. Brukere kan nå søke fra en rekke enheter, inkludert klokker, smarte briller, Bluetooth-høyttalerassistenter og til og med kjøkkenapparater. I dagens verden er markedsførere nødt til å forstå hvordan forskjellige digitale enheter og funksjoner forholder seg til hverandre og hvordan dette spiller en rolle i brukerens søkeopplevelse. SEO har forandret seg til det vi vil kalle «ekte markedsføring».

Dagens SEO fokuserer på:

  • Forstå personas
  • Datadrevet innsikt
  • Innholdsstrategi
  • Teknisk problemløsning

Markedsføringsstrategiens tre hovedprinsipp

1. Tiltrekk
2. Engasjer
3. Konverter
Det er ikke lenger nok å ha et fantastisk produkt. Du må aktivt tiltrekke kunder via flere kanaler og utsalgssteder.
Dette er grunnen til at til tross for noen påstander om det motsatte fra klienter eller designbyråer, er hver webside faktisk en SEO-side. Hvis en webside er involvert i å tiltrekke besøkende, engasjere besøkende eller konvertere dem, bør det være en viktig SEO-komponent til den siden.

Hvorfor er SEO viktig?
Brukere er viktige, og mange av dem starter med et søk, så søk er viktig.
Men hvorfor er SEO viktig? Er ikke SEO bare en utvikler ting?

Vi startet denne historien med et Gates-sitat, men det var Google i stedet for Microsoft som tok filosofien til hjertet. Ting som Hummingbird, Panda, Penguin, RankBrain, Mobilegeddon, Possum, Pigeon, enheter og AMP har i det vesentlige alle vært forsøk fra Google på å tilpasse søkealgoritmen for å gå fra ord til handlinger – og hjelpe brukere å utføre hvilke oppgaver de måtte være fokusert på – men de er ikke så enkle å forstå.

SEO har kommet langt fra metadataens dager.

Det er mange gode fremgangsmåter involvert som «bør» dekkes av utviklingsteamet eller et plugin – men ofte er de ikke. Dagens nettsteder består mer av applikasjoner enn et nettsted, og applikasjoner kommer med mange fancy funksjoner som ikke alltid spiller pent med søkemotorer.

God SEO i dag
En god SEO skal ikke bare fokusere på innhold, det skal også hjelpe:
– Med å navigere gjennom flere versjoner av samme side.
– Med å løse tekniske problemer som gjør innhold usynlig for søkemotorer.
– Med riktige serverinnstillinger.
– Med å Integrere sosiale medier, innhold, kreativitet, brukeropplevelse, betalt søk eller analyse.
– Med å finne måter å øke hastigheten på nettstedet ditt.

En som er jobber profesjonelt med SEO forstår ikke bare søkeren, men hen forstår også det konkurransedyktige landskapet. Det er ikke nok å bare forstå brukerens oppgave. Søkemarkedsførere må forstå hvilke andre alternativer som er på markedet, og hvordan de kan fylle gapet for å gi en bedre løsning for brukerens oppgave.

Vi har kommet langt fra søkeord på sider til full servicemarkedsføring. SEO-proffer får flere oppgaver da de hjelper til med å koble utvikling, informasjonsarkitektur, brukeropplevelse, innholdsstrategi, markedsføring, sosiale og betalte mediateam. Det er et spill med å gi og ta – alt i et forsøk på å lage noe som fungerer for søkemotorer og brukere.

Det er mange advarsler om ting som er så enkle å høres ut som et redesign av et nettsted eller et nytt CMS-system, noe som får trafikken til et nettsted til å falle eller forsvinne, og etterlate bedrifter.
Det enkle faktum er at de fleste nettstedsendringer i disse dager påvirker SEO – og bare ved å inkludere SEO på forhånd og videre gjennom hele prosjektet, kan en bedrift håpe å se positive resultater.

Så hvorfor er søk viktig?
Søk betyr noe fordi brukerne betyr noe.
Etter hvert som teknologien utvikler seg, vil SEO-arbeidere hele tiden håndtere nye måter å søke på, nye enheter å søke på og nye typer søk, men den eneste tingen som vil forbli konstant er hvorfor folk søker. Verbene forsvinner ikke. En dag kan vi bli overkjørt av AI eller laste opp bevisstheten vår i singulariteten – men inntil da må vi fremdeles løse problemer og utføre oppgaver – og en eller annen form for søk vil alltid være involvert i det.

Kilder:

Ryan Jones, Why Search – and SEO – is important, Searchenginejournal.com, Feb. 28. 2021
https://www.searchenginejournal.com/seo-101/why-is-search-important/
Lesedato: 04.05.2021

Legg igjen et svar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *