Innlegg

Student Marketing

Dette innlegget er et refleksjonsnotat i forbindelse med eksamen Modul 3 i valgfaget Digital Markedsføring, ved Høyskolen Kristiania. Innlegget tar for seg hele prosessen rundt dannelsen av vårt nettsted, Student Marketing som er en tjenesteytende nettside som tilbyr bl.a. implementering av enkle markedsføringsverktøy, annonsering og rådgivning.Student Marketing består meg og mine fire medstudenter Daniel, Lars Ove og Sander.

Beskrivelse og planlegging

Vår gruppe består av fire personer fra to forskjellige linje. Ved modul-start hadde vi alt en god plan og tanken om et produkt til nettsiden var i diskusjon. Jeg tok meg oppgaven undersøke med en student jeg hadde oppdaget på Instagram, som gjennom Korona hadde startet å strikket diverse klær som hun la ut på sosiale medier. Hun hadde fått flere tusen følgere på Instagram og en større etterspørsel av produktene hun lagde – her tenkte jeg dette er en super mulighet for både henne og oss.

Jeg tok kontakt med henne og forteller om vårt prosjekt, og hun er kjempe interessert og har mange gode ideer. Jeg informerer om oppgaven vi er i gang med og hvordan vi tenkte å løse dette. Beklageligvis det var et problem som oppstod for at denne ideen skulle komme til virkelighet ila. et par uker –  hun hadde verken nok ferdigstrikkede produkter, oppskrifter eller penger til å kjøpe et større kvantum garn til å gjennomføre dette på den korte tiden. Med det stoppet ideen og planen opp, dessverre. Vi ble dermed nødt til å tenke nytt og komme på nye forslag og ideer. Vi benyttet tidlig planleggingsverktøyet Trello, der alle oppgaver og mål skulle registreres og stå i feltene «ikke startet», «påbegynt» og «ferdig».  

Vurdering og gjennomføring

Vi i gruppa gikk dermed inn i oss selv og ballet nye idéer. Hva med et mediebyrå/konsulentbyrå der vi hjelper bedrifter å komme i gang med digitaliseringen, bistå med implementering av enkle markedsføringsverktøy som Google Analytics, Google Ads, Facebook Ads og kanskje til og med designe deres nettside. Covid har på en eller annen måte tvunget alle bedrifter til å tenke endring, nytt og digitalt, så denne ideen var god, og vi gikk for den. Det gir oss tross alt en hel del erfaring og læring på veien. Vi er studenter som ønsker å lære mer innen faget og den praktiske delen – vi er Student Marketing. Vi delte oss inn i forskjellige arbeidsoppgaver som bestod av logo og design, registrering og oppsett av verktøy og skrive lanseringsstrategi plan og manus.

Etter uke to ut i modulen er OKR-planen (Object Key Results) lagt og lanseringsstrategien var under prosess. Nettstedet opprettet vi med Shopify, men etter bare et par dager og mye YouTube oppdaget vi at nettstedbyggeren WIX ble var et lettere og bedre system for oss. WIX var ikke gratis, men alle de gode funksjonene og samhandlingen var verdt å betale en mindre sum for. Vi satt opp layout, design, og flere funksjoner på nettsiden som et første-utkast av nettstedet. Tidligere samme uke hadde jeg skrevet et blogginnlegg der oppgaven var å vurdere en nettside ved hjelp av 10 kriterier, og dette ga meg mange pekepinner på veien videre. Jeg tok videre kontakt med min bror som er grafisk designer, og fikk raskt en del tips og hjelp til å skape en enkel, fin og «funksjonell» logo.

Deloppgave etter deloppgave flyttes fra «påbegynt» til «ferdig» etterhvert som nettstedet utvikler seg og prosessen går videre. Det var viktig at samarbeidet fungerer godt gjennom hele prosessen, til tross for at noen arbeidsoppgaver ble noe større enn andre. Fra mitt ståsted var det viktig at vi sette oss frister som skulle holdes og at alle gjennomfører de oppgavene man er tildelt så godt man kan. I og med at situasjonen rundt Covid er som den er, har vi ikke fått møttes fysisk hvilket har vært årsaken til at deltakelsen ved videomøter ikke har hatt det beste oppmøtet hver gang og noen frister som har blitt satt lengre frem. Personlig er jeg noe utålmodig og ønsker at alle skal jobbe like hardt med oppgavene. Samarbeid er derfor veldig godt for min del i og med at vi som mennesker er forskjellige og det er man nødt til å både forstå, respektere og ta til seg.

Etter mye pirk, om og men var det kun betalingsalternativet som var i diskusjon. Skulle vi ta betalt for å gjennomføre tjenester vi rent faktisk ikke har gjort i praksis før, eller skal vi hjelpe nyetablerte og andre mindre bedrifter med markedsføring gratis?

Vi rådførte oss med foreleser og kom til enighet om at det beste kan være å ta betalt – én på grunnlag av vår fortjeneste og erfaring, og to på grunnlag av potensielle kunder. Et godt argument er at vi ønsket å få så mye læringsutbytte av dette som mulig, og dersom vi hadde valgt en gratis tjeneste ville sjansen for at vi ville blitt utnyttet vært større.

Lanseringen sto for tur og planen for denne markedsføringsprosessen underveis og etter lanseringen var lagt. Jeg hadde forberedt en lanseringspost som skulle postes fra Student Marketings’ Facebook, Instagram og LinkedIn side, så vel som repost og/eller promotering av nettsiden via våre private sosiale medie kanaler. Vi opplevde med en gang en større aktivitet rundt nettstedet og bare etter et par timer fikk vi både registrerte brukere for nyhetsbrev og opp til tre interesse-meldinger via mail.

Læringsutbytte og læringsutbytte

Som nevnt er samarbeid en viktig faktor i et gruppearbeid. Som alltid vil det være forskjellige arbeidsmetoder, arbeidshastighet og nøyaktigheter blant forskjellige mennesker. Selv om jeg er noe utålmodig og ikke liker skippertak så erfarer jeg gang på gang at selv de mest stressende periodene alltid løses om alle går inn for det. Jeg er veldig glad i å arbeide i team, så vel som selvstendig men jeg tar til meg all læring og erfaring fra de menneskene jeg samarbeider med.

Når det gjelder erfaringen rundt nettbutikken har det vært en veldig spennende og noe skummel prosess. Tanker som «greier vi dette» og «hva i alle dager skal vi selge» er tanker som ofte dukket opp før vi startet med dette prosjektet, noe som viste seg å endres til det mer positive. Det har vært veldig moro å bruke masse tid på å bygge en nettside fra start der man resulterer i at nettsiden blir mer eller mindre akkurat slik jeg tenkte det, og ikke minst kunne benytte de verktøy vi har prøvd ut og gått igjennom i løpet av dette semesteret i praksis og ta lærdom ut ifra dette. Det gode med at vi valgte å tilby markedsføringstjenester er at vi kan benytte vårt eget merke som prøvekanin – prøve og feile frem til man endelig greier det og kan tilby dette til andre.

Det har også vært en lærerik prosess å prøve ut forskjellige planleggingsmetoder! Alt fra Sprint, OKR og teste ut pyramideprinsippet i forbindelse med eksamensskrivingen. Hvilken metode som fungerer best har jeg enda ikke svaret på, men jeg er sikker på at blant annet disse metodene vil komme til nytte i fremtiden.

Vil du, så kan du er alltid mitt motto, og det stemmer heldigvis igjen her også.

-Anders

Besøk oss på:
https://www.studentmarketing.no/

Legg igjen et svar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *