Innlegg

Clicks n’tricks med Google Tag Manager

Kan man spore et hvert enkelt klikk inne på mitt nettsted?

Svaret er ja. Med Google Tag Manager (GTM) kan du enkelt spore egendefinerte aktiviteter på nettsiden, bloggen eller nettbutikken din – men dette forutsetter at du alt har satt opp Googles analyseprogram, Google Analytics (GA). All informasjon fra GTM vil automatisk sendes inn til GA der du kan følge med på aktivitet, rapporter og analyse i helhet.

Med GTM kan du følge tilfeldige klikk på siden, kjøps-klikk, produkt-klikk, og alt av kategorier og snarveier ditt nettsted har. I dette innlegget vil jeg vise til en enkel måte å sette opp GTM på ditt nettsted, der min blogg vil benyttes som eksempel. Innlegget er inspirert av Luca.

Disse fem stegene jeg skriver om vil vise hvordan implementere GTM, men som nevnt så forutsetter dette har alt har satt opp en Google Analytics Konto til ditt nettsted. (Merk at min GTM/GA er satt på engelsk – dette kan enkelt endres i innstillinger*)

Steg 1: Konfigurer Variabler: Klikk
Velg «Variables» i menyen til venstre. Her vil du få en oversikt over alle variabler du setter opp. I og med at vi nå gjør dette for første gang, velger du «Configure».

Inne i Configure Built-In Variable ruller du ned til «Clicks» og huk av alle alternativ. Dette er for at GTM skal kunne registrere alle typer klikk som vi ønsker i dette innlegget. Her skal du også legge inn URL til ditt nettsted, slik at GTM kan linke seg opp med både nettsted og senere GA.

Steg 2: Skap din unike Tag
I dette steget kan du skape én tag til alle nettstedets funksjoner og annet. Alle klikk vil bli sportet, og det gjelder også klikk som ikke fører til en handling. Dette kan være smart å følge med på for å se hvor de besøkende klikker seg rundt, samtidig som det kan spotte noen feil eller misledende veier inne på ditt nettsted.

I menyen til venstre velger du «Tags», og deretter «New». Her vil du få muligheten til å redigere navnet på Taggen du skaper, legge det inn i en kategori og handling.

Eksempelvis kan du kalle taggen «GA – Event – Button Clicks».
Type Tag skal kan være Universal Analytics, og kategorien «Button Clicks». Du kan videre velge en Action/Handling som «Page Path» og Label «Click Text». Non-Intreaction Hit kan du la være på «False».

Videre skal du velge «New Variable» som er det som skal til for å knytte sammen GTM med din GA-konto. Du vil da behøve ditt Google Aanalytics Tracking ID som er det samme som UA-koden du får når du setter opp GA på ditt nettsted. Feltet «Cookie Domain» kan du la bli på «Auto».

Når disse stegene er gjort kan du lagre Taggen. For at vi skal se effekt av taggen, må vi sette opp en utløser til nettstedet ditt via GTM som neste steg.

Steg 3: Skap en utløser for å spore aktivitet og klikk på ditt nettsted.
Her vil man etter å ha skapt en utløser, eller en «Trigger» kunne følge alle klikk som er gjort på ditt nettsted.

Klikk på «Triggers» i menyen til vestre i GTM, og velg «New». Du kan selv velge hva du skal kalle utløseren som jeg har kalt «Site button clicks» for å måle alle klikk på siden(e). Videre velger du «All elements» og «Select all». Til slutt lagrer du utløseren.

Husk igjen at dette vil utløses hver gang du eller noen klikker hvor som helst på ditt nettsted, og dette er for at nettsiden også skal kunne fange opp hvor det klikkes hen uavhengig av årsak. Som tidligere nevnt kan dette også bidra til å oppdage feil eller annet ved nettstedet, eller bare ren nysgjerrighet. Du kan også finne en beste ID-kode til ett bestemt klikk.

Steg 4: Finn koden som identifiserer utløseren/klikket på nettstedet ditt.
Her kommer en noe mer avansert del av oppsettet. Hvert klikk kan nemlig observeres i en form for koding – som man (jeg) gjerne forbinder med super avanserte tech-greier. Det kan være vanskelig å forstå seg på og det er heller ikke særlig moderne. Men, vi bruker et eksempel der jeg har klikket meg inn på «Kontakt» på min blogg.

Publiser fremdriften din så langt i GTM, og klikk «Preview».
Her har du alt lagt inn URLen til ditt nettsted, så du vil automatisk få en pop-up-side av ditt nettsted. Du vil også få opp en egen side som følger med på aktiviteten til nettstedet.

Naviger deg litt rundt på siden, klikk litt forskjellige steder, så vil det umiddelbart registreres i GTM. Hvert klikk blir tildelt den kategorien/delen av nettstedet klikket genereres. Eksempelvis vil et tilfeldig klikk i «Om Meg» bli tildelt kategorien eller punktet «Om Meg».

Nederst på nettstedet ditt vil du også bli varslet om at GTM er aktivert og tilkoblet. Denne GTM-preview knappen må være tilstede under navigeringen, så dersom du skal klikke deg inn til en annen side av nettstedet ditt, blir du nødt til å åpne nettsiden i en ny fane, men likevel beholde den første fanen som er i Preview mode.

I Preview Summary vil du kunne se hvilke tags som blir utløst. Du finner «click classes» i kategorien «Variable» som skiller mellom de forskjellige klikkene.

Dersom du ikke kan finne den, vil også «Click ID» eller Click Element være et alternativ. Høyereklikk på en av disse og velg «Inspiser». Dette gjør man for å finne Klikk-ID som identifiserer klikket. Men, et tilfeldig klikk er alt for bredt, så det å spesifisere hva vi ønsker å se vil være lurt – hvilket vi skal gjøre på neste steg.

Steg 5: Utløs tag mot rett element.
Alle stegene for hvordan spore klikk er nå satt – det virker først både unødvendig og avansert å spore alle klikk som genereres. Men, det er nå meningen med dette spiller inn. Vi ønsker selvsagt å få resultater og ikke minst finne ut av hvorfor man klikker og hva man klikker på, og med det må vi spesifisere hva vi sporer.

Gå tilbake til GTM og «Triggers». I steden for å velge «All Clicks» som i tidligere steg velger vi nå «Some Clicks». Det er her du kan spesifisere hva du ønsker å se. I en rullgardin-meny til vensktre velger du «Klikk ID» som vi fant tidligere og limer inn, for deretter å lagre.

Gå inn til og last opp/refresh både Preview-siden og nettstedet ditt på ny, og naviger deg igjen rundt. Klikk på et bestemt område du ønsker å spore, og deretter velg dette klikket i Preview.

Det vi ser etter her en utløser mot GA, altså «Tags Fired On This Page» for å se om aktiviteten faktisk fungerer og rapporteres inn til GA.

Dersom GA dukker opp, er du klar til å spore nesten hva du vil på ditt nettsted!

Ønsker du å finne ut mer om Google Tag Manager?
Prøv ut dette på din egen nettside, eller dersom du behøver hjelp så er Student Marketing noe å sjekke ut!

Én kommentar

  • Marius Vetaas Thomassen

    Fin guide, Anders! Du har god struktur, og skriver med innlevelse. Her er det rom for enda flere bilder, også ville jeg tenkt at en hver tittel og undertittel representerer en mulighet til å imøtekomme spørsmål som blir skrevet inn i Google. Kunne du med andre ord formulert titlene litt mer selgende? Savner også et konkret eksempel på hva du bruker det til f.eks. her på bloggen din.

Legg igjen et svar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *