Innlegg

Her treffer du dagens forbrukere med digital markedsføring!

I dagens digitaliserte samfunn er det viktig for bedrifter i alle størrelser å vite hvor man treffer, men også hvordan man treffer sitt gitte segment i markedet. Markedet er fordelt på mange forskjellige plattformer og sosiale kanaler, så også tidspunkt å treffe rett på er også vesentlig. Pandemien har som vi alle vet satt oss på prøve, og ikke minst våre bedrifter i fysiske former. Oslo har vært mer eller mindre nedstengt siden november 2020, hvilket har tvunget de aller fleste bedrifter å tenke nytt – tenke digitalt. Derfor er det så viktig at bedriftene oppdaterer seg rundt dagens situasjon, teknologi og møteplasser.

I dette innlegget vil jeg skrive en anbefaling rundt noen forskjellige digitale markedsføringskanaler bedrifter og andre organisasjoner i 2021 burde benytte seg av. Jeg tsar for meg nyere versjoner av sosiale medier og influencer marketing. Ipsos står for mye av trendanalysen rundt dagens situasjon, og spesielt rundt Covid. De viser også til forskjellige apper som er brukt mest blant oss forbrukere.

Bruk av sosiale medier
Sosiale medier er på ingen måte noe nytt, og bør være en enkel prosess å sette seg inn og ta i bruk. Covid viste oss at den digitale kontakten mellom oss mennesker til mennesker, samt forbruker til bedrifter er sterkere enn noen gang. SoMe ble ikke bare en trend mellom medmenneskelig kontakt, der er også blitt gull for bedriftene å markedsføre seg inn mellom linjene – dvs., i meldingsoversikten din i Messenger, på Snapchat, blant historiene på Instagram, mellom innleggene på Facebook m.m. Til tross for en kjærlig hilsen til dine venner eller familie du ikke har sett på lang tid fikk du muligheten til å koble ut, og kanskje spandere en krone eller mer på noe du ikke visste du hadde lyst på. Og dette ser vi mer og mer av. Ispos viser at så mye som halve befolkningen i Norge benytter seg av de nevnte sosiale mediekanalene på daglig basis, og med det er det en selvklarhet at sosiale medier er og blir et satsingspunkt for å treffe forbrukeren.

Bruk av influencere
I et tidligere innlegg skrev jeg om Influencer Marketing, og det er ingen hemmelighet at rollefigurer og andre kjente profiler egner seg til markedsføring. Vi ser dem på reklamer på TV, leser om dem i avisen og jammen dukker de opp tilfeldig på telefonene våre også. Men – influenser marketing kan være både ekstremt dyrt og vanskelig å skaffe for ditt segment. I 2018 ble dette motbevist. Man behøver slettes ikke å betale dyredommer for bruk av person og tid av en kjent profil i den digitale markedsføringen din. Miquela Sousa var nemlig verdens første kunstige, eller data-baserte influencer! Dette kunne være starten på slutten av den fysiske influenceren slik vi kjenner den. Men kanskje heldigvis ser ikke dette ut til å være tilfellet. Våre rollefigurer og andre kjente profiler fremdeles sterkt, og ifølge Digital Marketing Institute har så mange som 40% av de som ser en gitt vare brukt av en influencer på sosiale medier, kjøpt en vare online, og hele 74% av forbrukere stoler mer på en influncer enn en tradisjonell kjendis.

Bruk av TikTok Advertising
TikTok er svaret på korte, hjemmelagde videosnutter på mobile enheter. Videoene varer ikke lenger enn mellom 15 sekunder og ett minutt, og det kan implementeres både bisarre filter og god musikk, så vel som mange digitale effekter. Denne kanalen er mest kjent bland den yngre generasjonen, men der har den eksplodert og brukes kjente profiler som bl.a. Gordon Ramsey har huket til seg over 17 millioner fans fra hele verden. Grunnet situasjonen rundt Covid har de aller fleste brukt mye tid hjemme og på sine smarttelefoner, som trolig er skylden til at denne trenden har hatt en så utrolig vekst.

For markedsførere er TikTok et genialt produkt å benytte seg av for å nå ut til den yngre delen av befolkningen. Gjennom diverse samarbeid med kjente TikTokere, starte en «Challange» eller trende en dans blir man lett lagt merke til på denne plattformen, og det spres viralt.

E.l.f Cosmetic blant annet er et selskap som har lykkes godt med å markedsføre sine produkter på TikTok, gjerne gjennom en såkalt «#eyeslipface challange» der over 4 milliarder mennesker har sett deres kampanje på TikTok! Dette verktøyet/denne kanalen er vel og merke godt egnet for Influencer Marketing, men det vil likevel være en god ide å komme i gang uansett.

Bruk av Clubhouse – Drop-in Audio
ClubHouse. Ja, da var det enda en ny app. Appen er en form for egen trend som symboliserer elite og status der du kun kan bli medlem ved å bli invitert inn. Med det virker det vanskelig å forstå hvordan denne trenden eksploderte under fjorårets mange hendelser – men det å bli invitert inn i en lukket app gir oss mennesker gjerne en følelse av status, at vi er viktige og ikke minst spesielle som får tilgang til en slik app, og dermed var det kanskje et helt genialt konsept å slippe.

Fra start ble appen innledet med store kjendiser verden over, og elite-symbolet var en absolutt virkelighet så lenge ikke den resterende delen av befolkningen var invitert. Så snart appen ble kjent for allmenheten ble ClubHouse lastet ned over to millioner ganger i løpet av en kort måned. Men det betyr ikke likevel at eksklusiviteten forsvinner. ClubHouse er ingen app som sine kolleger i kategorien Sosiale Medier. Tvert i mot – ClubHouse gir det kun tilgang til å ta opp lyd, hvilket gjør hele konseptet til et form for «live podcast». Hvem som helst kan lytte til en samtale en kun inviterte mennesker har dannet og åpnet for lytt – hvilket gjerne bringer kjendisene nærmere sine fans – og her er det penger å hente på markedsføring.

Ved at større selskaper enten setter opp til et viss tema under samtalen, ber noen pitche et bestemt produkt eller varemerke blir det tatt i mot like godt som på en video på YouTube. ClubHouse blir en viktig kommunikasjonskanal der bedriftene kan nærmest «plante» sine frø inn i flere forskjellige samtaler og emner over en lengre tid. Restaurants Brands International (RBI) som blant annet eier Burger King tjente mer enn hele 6 milliarder dollar i 2020 etter ClubHouse ble til.

Kanskje har dette gjort deg noe klokere rundt hvorfor det er så viktig å følge med i digitaliseringen og markedsføring? Markedet er nemlig enormt rundt digital markedsføring og har en ekstremt stor påvirkningskraft på kundereisen og handlingen mot kjøp – enten du benytter deg av influencere, skaper din egen digitale influenser eller at du og din virksomhet kommer deg på banen og holder dere oppdatert rundt sosiale medier.

Men når man tror man har sett alt, er det bare å vente på The Next Big Thing!

Kilder:

https://www.profseema.com/no/social-media-marketing/all-you-must-know-about-influencer-social-media-marketing/

https://www.ipsos.com/nb-no/8-sosiale-medier-trender-som-har-definerte-et-annerledes-ar

https://digitalmarketinginstitute.com/blog/an-in-depth-look-at-marketing-on-tiktok

https://www.marketing-interactive.com/analysis-clubhouse-marketing-101

https://melkoghonning.no/dette-er-verdens-forste-kunstige-influencer/

Legg igjen et svar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *