Innlegg

Bli oppdaget med Google Ads!

I dette innlegget vil jeg presentere Google Ads og vise til hvordan du enkelt kan sette opp din egen Google Ads konto og skape annonser for deg og ditt nettsted!
SEO handler i store trekk om å tiltrekke, engasjere og til slutt konvertere kunder i markedet. Du ønsker at ditt varemerke, din nettside eller ditt selskap skal være optimalisert til dagens dato slik at du blir lagt merke til og blir omtalt og ikke minst skaper resultater.

SEO er ikke nytt, og det er mange forskjellige digitale verktøy og plasser som fungerer som bidragsytere til nettopp dette. Men, er det én viss søkemotor de aller fleste besøker på nesten daglig basis – uansett hva du ser etter, så er det Google. Du vil ikke behøve å bruke ne masse til å markedsføre deg med å skape nye annonser og større ideer for å bli lagt merke til. Med Google Ads (tidligere Adwords) kan du enkelt sette opp helt enkle annonsetyper:

Display: Google Display-annonser vises på forskjellige nettsider og i apper. Disse annonsene er relatert til kunders interesser eller virksomheten din, og brukers til å både nå målgruppen din og øke eksponeringen.

Video: Video Ads hjelper deg med å nå målgruppen din ved å fange deres oppmerksomhet. Dette er gjerne annonser som vises i streaming på YouTube, nettsider og i apper, og du betaler kun dersom noen velger å se annonsen din. Dette er også en god måte å skape liv og farge rundt annonsen din, og vil ofte fange interessen og engasjere dine kunder ved å vises rundt en aktiv handling.

Søk: Søkeannonser vises ved enkle google-søk og på andre partnere av Google, som eksempelvis YouTube. Resultatet kommer gjerne av søk som relaterer seg med din virksomhet, produkt eller nettside. Med Google Search kan du sette opp kampanjer og annonser for tiltrekke potensielle kunder og gjøre dem observante rundt din annonse. Annonsene viser seg gjerne øverst i søkefeltet, dersom de er betalte, og er effektive tiltak for å øke synligheten din.

Shopping: Google Shopping skaper annonser rundt ditt produkt som gjerne dukker opp ved siden av søkeresultat, tekster og shopping-annonser. Med Google Shopping annonser øker du trafikken til ditt nettsted, kunnskap om og potensielle kunder. Du vil også kunne vise frem dine mest populære produkter!

App: App-kampanjer kan kjøres over Søk, Play, YouTube og tusenvis av nettsteder og apper. Legg til tekst, sett opp bud, og andre elementer så er annonsene dine optimalisert for at kundene enkelt og på best mulig måte finne deg!

Sett opp annonser i Google Ads: Step-by-Step

Steg 1 – Opprett konto
Besøk Google Ads og velg opprett konto. Dersom du ikke har en Google konto, går det fint, men anbefaler å opprette dette først dersom du ikke har dette.

Steg 2 – Hovedmål
Velg alternativet som passer deg og din målsetting best – Hvorfor oppretter du denne annonsen?

Steg 3 – Oppgi bedriftsnavn
Skriv inn ditt bedriftsnavn

Steg 4 – Link til ditt nettsted
Dette steget fører kunden direkte til den landingssiden du setter opp, så dersom du ønsker at kunden skal rette sin oppmerksomhet rundt dine produktsider, er dette linken du legger ved annonsen. Videre blir du forhåndsvist hvordan denne annonsens landingsside vil se ut på både datamaskin og mobile enheter.

Steg 5 – Knytt sammen Google Ads med Google Analytics
Dette steget skal vise hvordan du knytter opp din Google Ads annonse med Google Analytics. I og med at mitt nettsted alt er tilkoblet blir jeg automatisk tilkoblet. Se gjerne denne videoen dersom du behøver hjelp med å koble sammen Google Analytics og ditt nettsted.

Steg 6 – Legg inn sporing
Etter Google Ads og Google Analytics er knyttet sammen kan du velge hvilken side du ønsker å spore. Google kan selv komme med anbefalinger som du kan ta i betraktning ved valg av side. Her kan det også være lurt å legge inn sidene som er mest hensiktsmessige som f.eks. produktsiden din, kontakt og/eller registrering.

Steg 7 – Skap annonsetekst
Her skriver du den teksten du ønsker å ha med i annonsens metatekst. Teksten bør appelere til kundene dine for å fange deres oppmerksomhet, men passe på at teksten ikke er mye lenger enn ca. 140 ord. Da får du med hele ditt budskap, men merk at spesialtegn ikke er tillat. Merk at kategoriene Headline 1 (H1) tilsvarer et hierarkisk liste over tekstens viktighet der H1 er viktigst og H3 er minst viktig. Du kan også legge inn kontakt-alternativ som telefonnummer. Du vil også kunne se hvordan annonsen vil se ut (se bilde).

Steg 8 – Søkeord
Dette er nøkkelen som skal føre kunden til din annonse og ditt nettsted. Disse søkeordene bør relatere til teksten som står i annonsen fra steget før, men kan også være andre relaterbare søkeord som vil hjelpe Google og kundene dine til å finne deg.

Steg 9 – Geografisk område
Ikke alle bedrifter ønsker en stor og bred oppmerksomhet. For noen holder det med å ha mindre geografiske områder der annonsen skal slå ut – som eksempelvis byen selskapet er etablert i. Likledes gjelder det dersom du ønsker internasjonal oppmerksomhet eller du alt er rettet mot et internasjonalt publikum. Da er det også viktig at du har et egnet språk, valuta og/eller produkter og tjenester som egner seg for de gitte lendene.

Steg 10 – Budsjett
Ved å fastsette et dagsbudsjett bestemmer du selv hvor mye du er villig til å bruke på dine annonser. Ved et dagsbudsjett på kr. 112,70 vil det maksimale månedlige budsjettet være kr. 3426 så du alltid har oversikt over hvor mye penger du bruker. Du kan også skrive inn ditt egendefinerte budsjett.

Steg 11 – Se over
Dette er en av de siste stegene før din annonse er klar til å publiseres. En rask gjennomgang av detaljene du har lagt inn vil være lurt slik at du ikke risikerer å ha lagt inn noe feil eller glemt å legge inn noen relevante detaljer. Her har du også mulighet til å redigere og endre.

Steg 12 – Bekreft betalingsopplysninger
For at kampanjen din skal kjøre er du nødt til å legge inn betalingsmidler til å betale budsjettet du fylte inn i steg 10. Du kan når som helst endre betalingsopplysninger og budsjett – men merk at dersom du skrur ned budsjettet kan dette påvirke resultatene av annonsen(e) dine. Merk at du betaler kun når noen klikker seg inn på din annonse!

Legg inn betalingsmiddel, og vipps så har du din første kampanje og annonse i Google Ads!

Det neste steget er kontinuerlig. Analyser annonsene i Google Analytics, juster og endre annonsen ved behov. Det kan også være lurt å bytte ut annonsene ved behov, for alltid å være up-to-date med med hva deres seneste nytt er.

Kilder:

https://ads.google.com/home/

https://analytics.google.com/

https://saturn.no/annonsere-google-ads/

DIG Studentassistene: YouTube

Legg igjen et svar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *