Innlegg

CASE for Amnesty International Norge

Dette innlegget er en casebesvarelse for et hypotetisk jobbintervju som Markedsføringsspesialist i Amnesty International Norge som går ut på å besvare spørsmål om deres digitale kanaler, måling og analyse av trafikk og tiltak rundt organisk søk og SEO. Eksempler på tiltak er hentet fra min egne oppfatning og erfaring av Amnesty International.

Amnesty International Norge

Amnesty International er grunnlagt i 1961 av advokaten Peter Benenson. Amnesty verdens største internasjonale bevegelse rettet mot menneskerettigheter. Organisasjonen er hverken politisk støttet, basert på religion eller mottakere av økonomisk støtte fra staten, men jobber med å bl.a. engasjere mennesker og samle både penger og underskrifter til sine mange prosjekter rundt om verden og slå ned på brudd på menneskerettigheter. Den norske avdelingen, Amnesty International Norge ble etablert i 1964 og består av omkring 100 000 mennesker landet over. Alle organisasjonens arbeid og midler er samlet inn fra dens mange medlemmer over hele verden.

Digitale kanaler
Nettside: www.amnesty.no
Deres nettside er god, strukturert, tydelig og ikke minst engasjerende. Det er enkelt å navigere seg rundt og søke etter eventuelle hendelser og oppdrag, eller finne ut mer om deres arbeid for menneskers rettigheter. Du får allerede fra start mulighet til å støtte diverse formål, og dersom du behøver noen å prate med rundt nettsidens innhold kan du enkelt komme i kontakt med deres sentralbord.

Facebook: Amnesty International Norway.
Deres Facebook-side er godt oppdatert med innhold flere ganger om uken og et bredt engasjement fra deres 156 567 følgere.

Twitter: Amnesty_Norge
God engasjement rundt eget innholdsproduksjon samt fra andre (retweets). Denne kanalen oppdateres opp til flere ganger om uken og bidrar til økt engasjement for dine 29 981 følgere da de har hele 14 867 tweets.

Instagram: @amnesty_norge
Dette er en god visuell kanal, der Amnesty er gode på å forbidle sitt budksap gjennom både bildeserier og video kombinert med undertekster som er med på å fange brukernes interesser. De har 1 626 innlegg og omkring 82 600 følgere på denne plattformen.

YouTube: Amnesty Norge
Deres YouTube-kanal består av 824 abonnenter og 319 videoer. Videoer og innhold blir publisert ca. Én gang om uken, men engasjementet rundt deres brukere og følgere er ikke like høyt.

Generelt sett er Amnesty International Norge svært relevante og oppdatert rundt sine sosiale plattformer. Ifølge Ipsos bruker hele 69% av den norske befolkningen Facebook, og det er også her det aller største engasjementet hos Amnestys sosiale plattformer ligger. Likevel med et annet høyt prosenttall på 29% av YouTube brukere her i landet, burde engasjementet være noe høyere – men helhetlig fungerer engasjementet rundt Amnesty International Norges’ markedskommunikasjon godt og de får frem sine absolutt viktige poeng og budskap.

Kundereisen:
De sosiale kanalene fungerer som nevnt godt, men de benytter seg også av flere metoder for å nå frem til sine brukere. For å kunne identifisere knutepunktene mellom organisasjonen og brukerne/kundene, er vi nødt til å forstå kundereisen. Kundereisen for de aller fleste, består av Før, Ved og Evaluering av kjøp og Amnesty International Norge er ingen unntak.

Steget før kjøpet/handlingen, er gjerne steget du skal fange oppmerksomhet og skape en interesse rundt formålet. Amnesty er kjente for å benytte frivillige personer til stands og underskriftskampanjer på gaten så vel som digitalt og er fantastiske historiefortellere. I tillegg til disse, benytter også Amnesty International Norge diverse annonseringer – gjerne rundt et dagsaktuelt tema som skal bidra til å vekke følelser og engasjement for oss mennesker. Slike annonser er gjerne slike vi observerer på Facebook og Instagram og er betalte, for å enklest mulig nå ut til sitt segment. Gjennom bruk av bilder og video, sterke budskap og søkeord treffer Amnesty ofte folk allerede engasjerer seg rundt tematikken. En annen metode Amnesty benytter seg av er som nevnt frivillige personer på gaten og stands. Dette en utfordrende i og med at forbipasserende ofte er på vei et sted, og ikke har all tid i verden. Likevel er å fortelle en historie en bidragsyter til å fange oppmerksomheten til passerende mennesker, også gjerne kledd i organisasjonen klare gul-farge og gjerne bærende på skilt fremmer sterke visuelle budskap som gir inntrykk. Det er viktig å påpeke at, til tross for at disse som «gate-selgere» ønsker å fremme et budskap og en viktig sak, så er de trivelige og respekterer et «nei» for et nei. Men kanskje gikk budskapet inn på den forbipasserende likevel?

Steget ved kjøpet/handlingen er steget der underskriften eller pengene samles inn. En transaksjon mellom Amnesty og tilhenger kan som nevnt skje ved en fysisk underskrift fra gatene, eller digital via annonser og nettsiden. Men du kan også sende inn penger for en god sak eller kjøpe et støtte-symbol (eksempelvis Pride-armbånd), og du kan også bli en fast giver dersom du ønsker å gi en kontinuerlig støtte. Annonsene og SoMe-innhold fungerer som den digitale støttespilleren der kunden gjerne tar seg til å sette seg inn i innholdet på egenhånd, i motsetning til «gate-selgerne» som jobber hard mot å bygge tillitt og vekke følelser som fører til transaksjon. Dette betyr ikke at kunden er nødt til å ta en avgjørelse på farta, men kan helt enkelt registrere seg for å eventuelt skrive under eller gi et bidrag ved en senere anledning. Er budskapet nådd, kan det være transaksjon nok.

Evaluering etter kjøp foregår gjerne i form av oppfølging av kunder, nyhetsbrev, oppdatering på en gitt sak, stans eller videre engasjement i kundeforholdet. Det er vel så viktig å registrer frafall og kommentarer, og hente informasjon rundt dette for å bygge på fremtidige kundeforhold eller gjøre nødvendige endringer innad. Spesielt nyhetsbrev rettet mot det eventuelle tema du som bruker har engasjert deg i for at brukerne også ser at de bidrar til å gjøre en forskjell – gjøre verden til et bedre sted å være.

ID 103054396
 © Ricochet69 | Dreamstime.com

Forbedringspotensialer
Til tross for et bredt engasjement blant de flere sosiale mediene, burde en organisasjon på denne størrelsen Amnesty International Norge er dele innhold minst én gang per dag. Organisasjonen står for så mange store, engasjerende og livsnødvendige tema så en oppfølging rundt all deres fremdrift og arbeid bær dokumenteres til den minste detalj. At deres YouTube-kanal ikke er den største er helt forståelig, men likevel er YouTube en enormt god plattform å treffe unge på – så det å markedsføre seg rundt de største YouTube.

-kanalene og samarbeide med diverse influencere kan virkelig åpne øynene til veldig mange potensielle kunder.

Stories på Facebook, Snapchat og Instagram er også en økende trend. Å poste dagsaktuelt innhold og kanskje til og med videoer filmet av aktivister rundt de forskjellige sakene Amnesty jobber for være en bidragsyter og effektiv metode for å øke bevisstheten rundt det som skjer i verden. Som nevnt under tiltaket for YouTube, vil Influencer marketing også være en god strategi i dette tilfellet. Alle de store influencere vi har i dag befinner seg oftest på Instagram – uansett kategori og det er disse menneskene som er eksperter på å skaffe tillit og troverdighet rundt et tema de brenner for.

Personlig merker jeg svært lite rundt Amnesty International Norge, og som en student fra Oslo midt i tyve-årene burde jeg være en perfekt profil til deres segment – noe mere målrettet segmentering basert på demografi, geografi og interesser vil være relevant her.

Det er rent faktisk ingenting som tilsier at jeg ikke skulle signert for en god sak!

Måling og Styring:  
Amnesty International Norges jobber målrettet for å gjøre verden til et enda bedre sted for alle mennesker, og deres absolutt prioriteringer for å skape endring må være å skaffe nye kunder og spre budskapet sitt enda mer. Derfor er målrettet annonsering en viktig nøkkel i markedsføringen deres, så vel som å måle og foreta god analyse av Google Analytics. Følgende målsettinger for skaffe et enda sterkere engasjement og øke donasjonene kan være å finne ut av:

  • Hvem er det som klikker på annonsene?
  • Hvor mange klikker seg på annonsene?
  • Hvor har de sett annonsene (hvor kommer de fra)?
  • Hvilke elementer på siden gir økt oppmerksomhet?
  • Hvilke tema og saker generer mest trafikk i dag?
  • Hvilken kampanje ga mest trafikk og konverteringer?
  • Hva fungerer ikke med de kampanjene og annonsene vi har og har hatt hittil?
Skjermdump – Google søk

Organisk søk og SEO

Organiske søk gir en organisasjon som Amnesty en veldig stor fordel i og med at de er størst på sitt felt og relevante for hele verdens befolkning. Søker du eksempelvis på «Amnesty Norge GAZA» er resultatene mange rundt førstesiden til Google, bestående av både annonser og innlegg fra nettsiden deres. For Amnesty vil det koste penger å sette opp Google Annonser, men orgastiske søk har sin fordel for brukerne, da de er gratis og meget tilgjengelige for allmenheten, genererer hyppige klikk og viser til resulterer dine medmennesker har søkt på før deg – og derfor er det så viktig at Amnesty beholder sin plassering på Google og i organiske søk.

Tiltak med positiv effekt for synlighet i organiske søk:

  • Relevante og viktige søkeord
  • Sammenheng mellom annonsering og søkeord – Rettet mot engasjerende innhold
  • Sett deg i kunden situasjon – Hvordan leter de og hva søker de etter
  • Riktige overskrifter og tydelig budskap i Metabeskrivelsene

Anders

Kilder:

Amnesty International Norge – Stillingsannonse
Lesedato: 02.06.2021
https://karrierestart.no/ledig-stilling/1773791

Amnesty International Norge:
https://amnesty.no/

Ipsos – SoMe Tracker Q1’21
Lesedato: 02.06.2021
https://www.ipsos.com/nb-no/ipsos-some-tracker-q121

Google Søk – “amnesty norge gaza”
https://www.google.com/search?q=amnesty+norge+gaza&sxsrf=ALeKk007hK39Eh6hwuuPLO3W27AhetEZOw%3A1622664394957&ei=yuS3YJOGOsr9qwHKqrqQBw&oq=amnesty+norge+gaza&gs_lcp=Cgdnd3Mtd2l6EAMyBQghEKABMgUIIRCgAToHCAAQRxCwAzoTCC4QxwEQowIQsAMQyAMQQxCTAjoQCC4QxwEQowIQsAMQyAMQQzoFCAAQywE6AggAOgYIABAWEB46AggmOgcIIRAKEKABSgUIOBIBMVDqvwhY7s4IYIbQCGgDcAJ4AIABZIgBowWSAQM3LjGYAQCgAQGqAQdnd3Mtd2l6yAEKwAEB&sclient=gws-wiz&ved=0ahUKEwiTk-f23_nwAhXK_ioKHUqVDnIQ4dUDCA4&uact=5

Markedssjefen.no – Kundereisen:
Lesedato: 02.06.2021
https://www.markedssjefene.no/blogg/hvordan-kartlegge-en-digital-kundereise-i-2020/

Legg igjen et svar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *